Data, mål og sliddele





 

 

Motor

Kilerem

Karburator

Lejer og pakdåser

Tænding Kontakt

Fælge og dæk

Tænding CDI

Forbrug og rækkevidde

Svinghjul

Mål og vægt

Transmission/kobling Diverse bøsninger
Lys/pærer Olie
Begrænsninger DK model Stelnummer placering
   

 



 

Tilbage

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Motor


1 cylindret 2 takter med indsugning i krumtapshus styret af krumtappen.

Aluminiums topstykke med dekompressionsventil og støbejerns cylinder.

Boring: 38,0 / 38,2 / 38,4mm. (Sandsynligvis afhængig af årgang)

Slaglængde: 43mm.

Kompressionsforhold: 9:1

Antal kubik: 49,77ccm.

Indsugning i krumtapshus: 7,2mm

 

 

Til toppen

 

 

 

 

 
   
 

 

 

 

 

 

KARBURAtor

Dellorto SHA type 3.

Fladspjælds-karburator som fås i størrelserne: 7, 10, 12 og 13mm.

Dansk lovlig model hedder 12/7mm.

Dyse str.39.

 

 

 

 

 

 

Til toppen

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 


Mål og vægt

Ciao Akselafstand: 1000mm.

Ciao Max længde: 1570mm. (afhængig af model).

Ciao Max bredde: 630mm. (afhængig af model).

Ciao Max højde: 995mm.

Ciao Vægt: 42-44kg. (afhængig af model).

Ciao Tankindhold: 2,8L inkl. reserve 1/2L.

Bravo Akselafstand: 1040mm.

Bravo Max længde: 1590mm. (afhængig af model).

Bravo Max bredde: 640mm. (afhængig af model).

Bravo Max højde: 1020mm.

Bravo Vægt: 37-47kg. (afhængig af model).

Bravo Tankindhold: 3,0L inkl. reserve 1/2L.

 

 

 

 

Til toppen

 

   

 

 

 

 

 

 

 


Forbrug og rækkevidde
 

Forbrug: 1,5L pr. 100km. (Ciao standard)

Forbrug: 1,6L pr. 100km. (Bravo Standard)

Forbrug: 1,7L pr. 100km. (Modeller med vario)

Rækkevidde: 180-190km. (Ciao & Bravo)
 

 

 

 

 



Til toppen

 

 

 

   
   
   

 

 

 

 


Transmission


Der er 2 typer transmission med mange forskellige udvekslinger.

Mono systemet er begrænset da remskiverne har en fast størrelse og man derfor ofte må gå på kompromis og vælge enten god acceleration eller topfart.
Har man en standard Ciao som kører 30-35 km/t er der ikke meget fordel i vario systemet men kører knallerten hurtigere er det en helt anden sag.

Begge typer er lavet i forskellige versioner alt efter produktionsår, motorkraft og hjulstørrelser.

Oversætning fra 6,5:1 til 17,69:1

De mest almindelige er 8,5:1 og 12,5:1

Kobling mono

Koblingsklokker-mono.

Standard: 27,5mm - Fra 1979 med aluhjul 16"

Piaggio: 40,5mm - Til 1978 med eger 17" Kaldes også for 30KM/T kobling.
(Passer med std. rem og 80-83mm remskive) Tuning!

Simonini: 37,8mm - (Passer med std. rem og 83mm remskive) Tuning!

Surflex: måler som Simonini.

Variomatik som bruger variable remskiver der ændrer størrelse efter motor omdrejninger og mono som bruger slyngkobling med faste remskiver og er den mest udbredte.
Vario systemet som bruges på de fleste scootere er det mest effektive da man hermed kan opnå både god acceleration og topfart.

Oversætning fra 10,5:1 til 19.52:1

De mest almindelige er 12.25:1 og 14,5:1

10,5:1 er fra 40 km/t versionen.

Det er let at finde ud af hvilken udveksling man har selvom knallerten er samlet.

Sæt knallerten på midterstøtteben, lav en streg på dæk og gulv og et mærke på geardæksel og remskive der er lige ud for hinanden. Drej så stille og roligt hjulet en omgang imens du tæller antal omgange på remskiven. Når hjulet er drejet en omgang og du for eksempel har talt 8,5 omgange på remskiven er udvekslingen 8,5:1.

Kobling vario

Der findes også flere typer koblinger til vario.
Der er 2 størrelser remskiver; 90 og 100mm, og der er også forskelle på selve opbygningen.
90mm passer bedst på Ciao da der ikke er meget plads i mellem bagstellets kanter. Ved 100 kobling skal den nederste kant tilpasses.

En type (som regel 100mm koblingen) bruger korte fjedre som passer med dem man kan købe fra Malossi og Polini osv. Her passer koblingsfjedre og trykfjeder fra Polini og co. De nye koblinger med 100mm skive man kan købe i dag, er efterligninger, på dem passer tuningsfjedrene også fint.

Den anden type (90mm konling) bruger lange fjedre og trykfjederen er lidt anderledes.
Her kan man tilpasse feks. Malossi trykfjedereren ved at slibe 2 tapper af fjeder-enderne.
 

 

 

Til toppen

 

 

 

   
   

 

 

 

 


Fælge Og Dæk

16" Støbte alufælge - 3 eger: 1,35x16
Dæk 2.0-2.25 x 16

16" Støbte alufælge - 4 eger: 1,35x16
Dæk 2.0-2.25 x 16

 16" Stålfælge m. eger: 1,35x16
Dæk 2.0-2.25 x 16

17" Støbte alufælge - 5 eger: 1,35x17
Dæk 2.0-2.25 x 17

17" Stålfælge m. eger: 1,20x17
Dæk 2.0 x 17

19" Stålfælge m. eger

Ciao:
Maks. 2.50x16 på baghjul og 2.25 foran
17" fælge maks. 2.25 x 17

Superbravo:

Maks. 2.75x16 for og bag

 

 

 

 

 

Til toppen

 

 

 

 

 

 

 

 


 


 

 

 

 

 

Til toppen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Tænding
- KONTAKT

Kontakt tænding (platiner).

Fortænding: 19” før top.

Platinafstand: 0,4mm

Tændrør standard.: NGK B-5HS. Elektrode afstand max: 0,5mm.

Fordele:
Billig at reparere og et let svinghjul (godt til tuning).

Ulemper:
Kræver jævnligt vedligeholdelse som justering  og udskiftning af platiner og kondensator.

 

 

 

 

 

 

 


Til toppen

 

 

 

 

 

 


T
ænding CDI

Der findes flere typer elektronisk tænding hvor forskellen udgøres af antal spoler.

1. Stator med 2 spoler 6v.

2. Stator med 3 spoler 6/12v (6v til lys og 12v til blinklys)

CDI enheden er normalt det eneste der går i stykker - og skulle det ske har jeg hørt at CDI'en fra Piaggio scootere kan bruges.

Svinghjulet er det samme til alle typer CDI tænding.

Tændrør standard.: NGK B-5HS. Elektrode afstand max: 0,5mm.

Fordele:
Systemet er vedligeholdelsesfrit.
Ingen justeringsmuligheder

Ulemper
:
Svinghjulet er tungt (kun en ulempe ved heftig tuning).

 

 

 

 

 

 

 

Til toppen

 

 

 

 

 

 

 


Svinghjul

Der findes  en del forskellige svinghjul, her er et par forskellige:

1. Gammel model til kontakt-tænding hvor den indvendige diameter er ca. 92mm.
og kan kendes på det lille ovale hul til platin-indstilling - 750 gram.

 

2. Gammel model til kontakt-tænding hvor den indvendige diameter er ca. 92mm.
og kan kendes på det lille ovale hul til platin-indstilling - 1300 gram.

 


3. Ny model til kontakttænding hvor den indvendige diameter er ca. 92mm.
og hullet til platin-indstilling er lidt større og banan-formet - 720 - 760 gram.



4. Elektronisk tænding ( CDI ) hvor den indvendige diameter er ca. 106mm.
Særlige kendetegn: ingen hul til platin justering :-). Vægt 1300 - 1350 gram.

 

Tuning svinghjul:


Pinasco svinghjul med nylon belægning ca. 650gram til både CDI og kontakt-tænding.


Neddrejet original svinghjul - 670 gram.




 

 

 

 

Til toppen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Lys

Elektrisk anlæg for kontakt-tænding: forlys 6v 15w - Baglys 6v 3w

Elektrisk anlæg for elektronisk tænding: forlys 6v 15w - Baglys 6v 4w

 

 

 

 

 

 

 

Til toppen

 

 

 

 

 

 

 

 


Kilerem

kileremme kan købes i auto-tilbehørs butikker og kileremme med en bredde på 9,5mm (standard på modeller med slyngkobling) kan erstattes med 10mm.

Mono:

Ciao 94mm remskive: 9,5x960

Ciao 30KMT koblingsklokke+80mm remskive - 9,5X960

Ciao 30KMT koblingsklokke+90mm remskive - 9,5X987

Ciao 80mm remskive: 9,5X940

Ciao 70mm remskive: 9,5x925

Ciao 60-65mm remskive: 9,5x912

Bravo 94mm remskive 9.5x1050/1060

Bravo 65mm remskive (60.65.70) : 9,5x1015

Bravo 55-60mm remskive: 9,5x1000

Variomatic

Ciao variomatic 90mm remskive: 13x960 eller 950

Ciao variomatic 100mm remskive: 13x975

Bravo variomatic std: 13x1050
 



 

Til toppen

 

 

 

 

 

 

 


Lejer og pakdåser

Lejer krumtap: 6202 + 6202 / C3 (C3 lejer på koblings-siden).

Lejer krumtap tuning: 6202 TN9/C3

Pakdåse krumtap: 15 x 24 x 5

Pakdåse kickstarter: 15 x 28 x 5 (Superbravo)

Pakdåse koblingshus: HK1622 (3)

Pakdåse transmission: 20 x 30 x 5

Lejer variokobling: HK1312 2 stk.

Pakdåser variokobling: 13 x 19x 3 og 18 x 24 x 4



 

 

 

 

 

 

Til toppen

 

 

 

 

 

 

stelnummer

Ciao:
Stelnummerets placering: Højre side af stel ved motor.

 


Bravo:
Højre side af stel under bagagebærer og bagerste fodplade holder- imod baghjul.

Alle:
Motornummerets placering: Nederst på højre krumtaphus.

 

 

 

 

Til toppen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Begrænsninger DK version Ciao

Begrænserbøsning(plombe) i krumtapshus: 7,2mm

Metal stav svejset på stel ved koblingsklokken.

 

Blikstykke punktsvejset på stel ved bagerste remskive.

 

 

 

 

 

Til toppen

 

 

 

 

 

 

 

 


Diverse bøsninger

Vario bøsning:

Svingarm forgaffel:

 

Til toppen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Olie

Transmission i baghjulet - Der er skal bruges 60 ml. gearolie SAE 80/90

Der skal toppes op til olien er plan med påfyldnings-hullet.
(Kærv skruen i transmissionen).

Benzin - der skal bruges 2 %  2-taks kvalitetsolie gerne fuldsyntetisk.

Husk at det faktisk betyder at når man har en liter færdig blandet brændstof
er der 2 cl olie i og de sidste 0,98 liter er benzin ;-)

 

 

 

 

 

 

Til toppen

 

Tilbage