Fejlsøgning

 

 

 

     1. Start problemer

     2. Hvis motoren starter men trækker dårligt

   
 

 

 

Start problemer

Er din motor meget slidt eller har en knækket stempelring osv. er der ingen grund til at læse videre,
du får den aldrig til at køre rigtigt brug hellere tiden på at renovere den i stedet for.


Sørg for at have benzin på, benzinen må ikke være for gammel.
Det er vigtigt at man kører med det rigtige blandingsforhold 1:50 = 2 % - Ved tuning 3%.

Start med at kontrollere ledninger og tændrørshætte for fugt og ir - husk stelledningen på motor og kablerne til/fra tændspolen.
Turn motoren et par gange med kickstarter eller pedaler, og tag tændrøret ud og læg mærke til om det er fugtigt af benzin... 

Er det ikke fugtigt så kontroller:

1. At der er benzin på

2. At der kan komme benzin ud af hanen ved at tage slangen af og åbne kort for hanen.
Kommer der ingen benzin er hanen tæt og afmonteres og renses eller udskiftes hvis det er nødvendigt.

3. At karburatoren ikke er stoppet af skidt, det er en Dellorto SHA som er en meget simpel karburator og let at skille ad.
Afmonter bundkar, spjæld, studs til benzin-slange med filter og dyse. Rens disse ting og se om dysen er stoppet,
er den det kan man forsigtigt rense hullet med trykluft eller en tråd fra en stålbørste eller lignende.
Kontroller med det samme dyse-størrelsen, den er præget i bunden (standard er 39 med lovlig DK motor).
Saml herefter karburatoren igen og husk pakninger i bundkar og ved studsen til benzin-slangen.

Er det fugtigt så kontroller:

1. At der er gnist ved at afmontere tændøret og sætte det i hætten og lægge det mod stel på et sted uden maling
så gevindet rører mens du træder på pedalerne.

2. Kommer der ingen gnist - tag tændrørs hætten af og sæt ledningen hen til stel (et par millimeter fra) og prøv igen.
Kommer der gnist nu så skift tændrør og prøv igen. Hvis der stadig ikke kommer gnist så skift tændrørshætten.

3. Kommer der herefter stadig ingen gnist er kondensatoren og eller platinerne defekte eller platinerne åbner ikke nok.
Platinafstanden kan man kontrollere ved at kigge igennem det ovale hul i svinghjulet mens du drejer motoren,
juster hvis det er nødvendigt til 0.4mm.

4. Hvis kondensatoren er defekt ses det i form af kraftig gnistdannelse imellem platinernes kontaktflader.

5. Tændspolen der sidder på venstre side af stellet kan også være defekt – det sker meget sjældent,
du kan enten måle den ud eller låne en anden og prøve med.

Skift altid platiner, kondensator og tændrør på samme tid -
delene er billige og dit køretøj bliver mere driftsikkert på denne måde.

 

 

 

Til toppen

 

 

Hvis motoren starter men trækker dårligt:

Tænding

Kontroller platin afstanden og juster til 0,4 hvis det er nødvendigt.
 

Karburator og benzin

Kontroller at det lille trådfilter er i luftfilterkassen og at det ikke er beskidt da dyse-størrelsen ellers ikke passer.
At have den rigtige dyse i er vigtigt for at få motoren til at gå rigtigt da det jo er den eneste justering
man lave på karburatoren udover tomgangsskruen.

Hvis et eller flere af hullerne i luftfiltret er stoppet med bolte eller andet så fjern dem – det er fusk og stjæler kræfter
fra motoren der både får for lidt benzin og luft og ikke kan yde optimalt, – det er bedre at gå en eller to dyse-størrelser op.

 

Kompression

Dårlig trækkraft kan også skyldes dårlig kompression, det kan være stempel/ringe og eller cylinder er slidt,
mål dem efter med en skydelære.

Kontroller også pakningerne: afmonter topstykke og cylinder og se efter om pakningerne er i orden.

Simmerringen ved krumtappen kan også være revnet, den er ikke let at kontrollere uden at skillemotoren helt ad.
Det er ikke normalt at den bare går i stykker og og bør nok være den sidste ting man undersøger.

Det kan også være dekompressionsventilen i topstykket som ikke lukker tæt. For at kontrollere det afmonteres topstykke,
skru tændrøret i og læg det med tændrøret nedad – fyld sprit eller benzin i hullet/fordybningen ved ventilen og se om det løber ud ved ventilen.
Er ventilen utæt afmonteres låsesplit, fjedre, ventil og de to skiver og det hele rengøres i benzin eller rensevæske.

Start med at slibe sædet i dekompressionsventilen med karborundum (slibepasta) rengør ventilen og sædet i benzin og påfør et tyndt lag slibepasta på ventilen hvor den ligger an mod sædet.
Roter derefter ventilen frem og tilbage og løft indimellem ventilen op og fordel nyt slibepasta på sædet indtil du kan se den har lavet et spor hele vejen rundt.
Så er ventilen tæt.
Kontroller efter med sprit eller benzin igen.

 

 

 
   

Til toppen

Tilbage