Start problemer
Er din motor meget slidt eller har en knækket stempelring osv. er der ingen
grund til at læse videre,
du får den aldrig til at køre rigtigt brug hellere tiden på at renovere den i
stedet for.
Sørg for at
have benzin på, benzinen må ikke være for gammel.
Det er vigtigt at man kører med det rigtige blandingsforhold 1:50 = 2 % - Ved
tuning 3%.
Start
med at kontrollere ledninger og tændrørshætte for fugt og ir - husk stelledningen på
motor og kablerne til/fra tændspolen.
Turn
motoren et par gange med kickstarter eller pedaler, og tag
tændrøret ud og læg mærke til om det er fugtigt af benzin...
Er
det ikke fugtigt så kontroller:
1. At der er benzin på
2. At der kan komme benzin ud af hanen ved at tage slangen af og åbne kort for
hanen.
Kommer
der ingen benzin er hanen tæt og afmonteres og renses eller udskiftes hvis det
er nødvendigt.
3. At karburatoren ikke er stoppet af skidt, det er en
Dellorto SHA som er en
meget simpel karburator og let at skille ad.
Afmonter bundkar, spjæld, studs til benzin-slange med filter og dyse.
Rens
disse ting og se om dysen er stoppet,
er den det kan man forsigtigt rense hullet
med trykluft eller en tråd fra en stålbørste eller lignende.
Kontroller med det samme dyse-størrelsen, den er præget i bunden (standard er 39 med lovlig DK motor).
Saml herefter karburatoren
igen og husk pakninger i bundkar
og ved studsen til benzin-slangen.
Er
det fugtigt så kontroller:
1. At der er gnist ved at afmontere tændøret og sætte
det i hætten og lægge det mod stel på et sted uden maling
så gevindet rører mens du træder på pedalerne.
2. Kommer
der ingen gnist - tag tændrørs hætten af og sæt ledningen hen til stel (et par
millimeter fra) og prøv igen.
Kommer
der gnist nu så skift tændrør og prøv igen.
Hvis der stadig ikke kommer gnist så skift tændrørshætten.
3. Kommer
der herefter stadig ingen gnist er kondensatoren og eller platinerne defekte
eller platinerne åbner ikke nok.
Platinafstanden
kan man
kontrollere ved at kigge igennem det ovale hul i
svinghjulet mens du
drejer motoren,
juster hvis det er
nødvendigt til 0.4mm.
4. Hvis
kondensatoren er defekt ses det i form af kraftig gnistdannelse
imellem platinernes kontaktflader.
5.
Tændspolen der sidder på venstre side af stellet kan også være defekt – det sker
meget sjældent,
du kan enten måle den ud eller
låne en anden og prøve med.
Skift altid platiner, kondensator og tændrør på samme tid -
delene er billige og
dit køretøj bliver mere driftsikkert på denne måde.
Til
toppen
Hvis
motoren starter men trækker dårligt:
Tænding
Kontroller platin afstanden og juster til 0,4 hvis det er nødvendigt.
Karburator og benzin
Kontroller at det lille trådfilter er i luftfilterkassen og at det ikke er
beskidt da dyse-størrelsen ellers ikke
passer.
At have den rigtige dyse i er vigtigt for at få motoren til at gå
rigtigt da det jo er den eneste justering
man lave på karburatoren udover
tomgangsskruen.
Hvis et eller flere af hullerne i luftfiltret er stoppet med bolte eller andet
så fjern dem – det er fusk og stjæler kræfter
fra motoren
der både får for
lidt benzin og luft og ikke kan yde optimalt, – det er bedre at gå en eller to dyse-størrelser op.
Kompression
Dårlig
trækkraft kan også skyldes dårlig kompression, det kan være stempel/ringe og eller cylinder er slidt,
mål dem efter med en skydelære.
Kontroller også pakningerne: afmonter topstykke og cylinder og se efter om pakningerne
er i orden.
Simmerringen ved krumtappen kan også være revnet, den er ikke let at kontrollere
uden at skillemotoren helt ad.
Det er ikke normalt at den bare går i stykker og og bør nok være den sidste ting
man undersøger.
Det kan
også være dekompressionsventilen i topstykket som ikke lukker tæt. For at
kontrollere
det afmonteres topstykke,
skru tændrøret i og læg det med tændrøret nedad – fyld
sprit eller benzin i hullet/fordybningen ved ventilen og se om det løber ud ved
ventilen.
Er
ventilen utæt afmonteres låsesplit, fjedre, ventil og de to skiver og det hele
rengøres i benzin eller rensevæske.
Start med at slibe sædet i dekompressionsventilen med
karborundum (slibepasta) rengør ventilen og sædet i benzin og påfør et tyndt lag
slibepasta på ventilen hvor den ligger an mod sædet.
Roter derefter ventilen
frem og tilbage og løft indimellem ventilen op og fordel nyt slibepasta på sædet
indtil du kan se den har lavet et spor hele vejen rundt.
Så er ventilen tæt.
Kontroller efter med sprit eller benzin igen.
|