Hvordan fungerer en Piaggio knallert tænding?

Der findes 2 forskellige typer tænding.

Elektronisk med CDI der er vedligeholdsfri og den gamle kontakttænding med platiner og kondensator.

Da den elektroniske er vedligeholdelsesfri vil jeg ikke komme nærmere ind på den, i stedet er her en gennemgang af kontakt-tændingen.



Selve tændingen ligger gemt bag svinghjulet.

Svinghjulet har to Funktioner.

1. Har til formål at køle motoren, når det drejer skaber det en ”vind” som køler cylinderen.
2. Indvendig i svinghjulet ligger en magnetstribe, som er den første "grundsten“ til en tændingsgnist.

Normalt har det et sort beskyttelsesgummi i "platin-indstillingshullet" for at beskytte mod vand og skidt.
Platinerne kan godt nok indstilles gennem dette hul men det er rimeligt besværligt.
Mere om platin-indstilling senere.

Hvordan afmonterer jeg svinghjulet?
Hvis man kan fjerne svinghjulet med hænderne er det et tegn på at noget ikke er i orden.
Svinghjulet eller krumtappen kan være slidt ud af mål pga. motoren måske har kørt med en knækket kile.
Hvis det er tilfældet er der kun en udvej: udskiftning af de defekte dele.

Enten anvender man en aftrækker til at fjerne svinghjulet eller man vælger den anden, noget brutalere metode.
Med en gummihammer slår man behersket på tre forskellige steder på svinghjulet .
Derved begynder svinghjulet at vakle og kan fjernes.
Men jeg vil anbefale at man investerer 50 kr. i en aftrækker!

 


Kilen (også kaldet halvmåne) forbinder krumtappen med tændingsknasten og svinghjulet.

Er noten til kilen i svinghjulet beskadiget, kan det være grunden til at kilen bliver ved med at gå i stykker.

   

 

Tændingen bag svinghjulet:

 


Lysspolen:
Denne Spole leverer strøm til lyset på knallerten ved hjælp af den drejende magnetstribe i svinghjulet.

Fødespolen:
Fødespolen producerer en strøm til en tændingsgnist, denne spænding bliver forstærket gennem tændspolen der sidder på stellet.

Tændingsknast:
Knasten bestemmer hvornår platinerne åbner sig, dette sker altid i samme øjeblik. Knasten er forbundet med kilen, svinghjulet og krumtappen..

Platinerne:
Platinerne bestemmer hvornår strømmen frigives, og herfra vandrer til tændspolen.

Kondensator:
Kondensatoren er til mellem-lagring af strømmen.
På kondensatoren er fastgjort et stykke filt,
som holder knasten ren og derved sikrer at platin-afstanden ikke ændres pga. for hurtigt slid på på fiberklodsen.
Det er derfor en god ide at give filtklodsen et par dråber olie.


Stel monteret tændspole (udvendig). forstærker strømmen fra fødespolen.


Tændingens funktion:

Lys-spolen funktionerer uafhængigt af af tændingen, den leverer en strøm direkte gennem kablet som går til for og baglygter.

Føde-spolen producerer vha. magnetstriben i svinghjulet en lille spænding, som føres til Platiner og Kondensator.

I kondensatoren bliver strømmen mellemlagret .
Når platinerne åbner bliver strømmen sendt fra kondensatoren til tændspolen der er monteret på stellet.

I tænd-spolen bliver strømmen forstærket og sendes gennem tændkablet videre til tændrørshætten.

Tændrørshætten sender strømmen videre til tændrøret der antænder benzin-blandingen i det rigtige øjeblik.



Tændingsindstilling:

Har man pludselig ingen tændings-gnist mere, kan det skyldes forskellige årsager.

1. Tændrør eller tændrørshætte
2. Tændspolen på Stel (den er sjældent årsagen)

Kan man udelukke disse to muligheder ligger fejlen sandsynligvis ved tændingen bag svinghjulet.
Hos hurtigere motorer sker der nogen gange det at kilen bliver ødelagt. Motoren tænder måske endnu men på det
forkerte tidspunkt da svinghjulet har flyttet sig og platinerne derved åbner på det forkerte tidspunkt.

En anden mulighed er at platin-indstillingen ikke passer mere.
Platinafstand 0.4 – 0.5 mm!
Platinerne indstilles sådan her:

Man drejer på krumtapakselen til kile/not i tændings-knasten står overfor fiberklodsen på platinerne.
På dette sted åbner platinerne maksimalt.

Er tændingsproblemet ikke afhjulpet endnu så prøv at skifte platiner og kondensator.

 

Skrevet af Thomas Gut.
 

 

 
 


 

Tilbage